Möllergruppen i samarbete med Haitian.

"Econovation" – Made by People

 

 

Möllergruppens framgångsrika balans mellan ekonomi, innovation och flexibilitet

MöllerGroup är en av Tysklands äldsta fordonsinriktade företag och grundades redan 1730 och fortfarande familjeägt med huvudkontor i Bielefeld, Tyskland. Man är en välkänd premiumpartner för plastdetaljer inom bilindustrin och en av de stora aktörerna inom den globala fordonsindustrin. Koncernen är också väl etablerad inom maskinteknik, lantbruk och järnvägsfordon. Företaget står för expertis, flexibilitet och snabbhet, med stor passion och kreativitet för tekniska lösningar.

Vi pratade med Torsten Nowak, Director Group Purchasing MöllerGroup, Thomas Herf, Purchase Manager MöllerTech och Reinhold Ganzer, Key Account Manager på Haitian International Germany, om utmaningar inom fordonsindustrin, företagskultur, hållbarhet och varför "Made by People" är så viktigt inom Möllergruppen.

 

(från vänster) Torsten Nowak, Reinhold Ganzer, Thomas Herf och Jakob Weitz framför en Haitian Jupiter-2-plattemaskin, en av 47 Haitian maskiner som tills nu är installerade hos Möller Group.

 Möller Group har arbetat med Haitian i mer än 20 år nu, och det är ett nära och intensivt samarbete. Hur ser du själv på samarbetet, finns det en hemlighet bakom dess framgång?

Torsten Nowak: ”I grund och botten har Haitian och Möller Group arbetat tillsammans sedan 2012. Inledningsvis var det några startsvårigheter, men VD:n för Haitian i Tyskland reagerade väldigt snabbt och konsekvent, och var också mycket tillmötesgående. Det var väldigt generöst och imponerade i viss mån på oss. Haitian gjorde sin hemläxa och rättade till de svaga punkterna.  Sedan kom nästa generation 3 och de var tillbaka i loppet.”

Hur många Haitian maskiner kör i MöllerGroup idag?

Thomas Herf: ”Hittills finns det totalt 47 maskiner, vi använder främst Jupiter 2-plattemaskiner, men också Mars-serien och två elektriska Zeres-maskiner, med låskrafter från 150 till 1 850 ton.”

Mars är också i centrum för det senaste projektet, eller hur?

Herf: ”Ja, vi skaffar nu en Mars 200 till MöllerFlex. För första gången med en V1300 robot plus produktionscell från Haitian Smart Solutions – vår första Hilectro-robot.”

Kommer MöllerGroup att fokusera mer på automation i framtiden eller kommer det att förbli som ett komplement till "Made by People"?

Nowak: "För mig förkroppsligar vårt uppdrag "Made by People: Dynamic, Different, Dedicated" verkligen essensen av vårt företag. Vi har tänkt mycket på det eftersom det är en viktig aspekt av vår kultur.

Och naturligtvis måste vi hålla våra produktionsprocesser flexibla. Genom att integrera nya teknologier – såväl som nya, kreativa tillvägagångssätt och effektiva processer – vill vi alltid ha möjligheten att aktivt kunna utnyttja synergier och dynamiskt anpassa oss till nya krav. För att garantera vår förmåga att leverera, men också för att reagera på förändringar i kundernas avropsbeteende.”

Herf: ”Ibland, särskilt i Europa, innebär det att vi tillfälligt stoppar produktionen under en vecka eller en helg. Detta kräver nära samordning med schemaläggningen av kundens produktionsanläggningar, eftersom flexibilitet är högsta prioritet för oss.”

Nowak: "Jag skulle vilja tillägga att vår filosofi är baserad på de tre kärnegenskaperna dynamik, skillnad och dedikation, baserad på Kaizen-metoden. Vi har utvecklat dem vidare som "MöllerEconovation". Detta innebär en hög grad av flexibilitet och förmåga att reagera snabbt på nödvändiga förändringar. Ibland innebär det att man förlitar sig mycket på den mänskliga faktorn för att uppnå denna flexibilitet. En hög grad av automatisering kan ibland leda till mindre flexibilitet, så vi strävar efter ett balanserat förhållningssätt. Vår strategi syftar till att hålla flexibiliteten hög, även om det ibland innebär att man offrar automatiserade processer. Vi har ofta kontroversiella diskussioner för att hitta den bästa lösningen.”

Flexibilitet kontra produktivitet – hur löser man detta konkret i anläggningen, i den dagliga praktiken?

Nowak: ”I verkligheten betyder detta att vi är beredda att övervinna utmaningar. Oavbruten produktion är inte vårt huvudmål. Vi håller medvetet låga lagernivåer och framkallar ibland medvetet oroligheter för att snabbt synliggöra problem och ineffektivitet. Detta är karakteristiskt för vårt tillvägagångssätt och visar vår vilja att göra frekventa justeringar för att förbli flexibla.”

 

I vilken utsträckning förväntar du dig också att denna flexibilitet ska anpassas från maskinerna?

Herf: ”Maskinerna måste vara robusta för att klara de frekventa byten. Vi har täta verktygsbyten och många installationsprocesser, så allt måste fungera smidigt. Mars och Jupiter är de mest okomplicerade maskinerna i våra anläggningar."

Nowak: ”Det här kan ibland verka okonventionellt utifrån, men det är en väsentlig del av vår strategi. Jag tror att denna höga nivå av flexibilitet i slutändan kommer att vara en avgörande faktor för vår framtida konkurrenskraft.”

Vad förväntar du dig av Haitian som leverantör?

Herf: ”Tillgänglighet. Vi behöver till exempel en nödplan för reservdelar, med tillgänglighet inom 24 timmar. Även global tillgänglighet, med kontaktpersoner som talar engelska.”


Hur bedömer du samarbetet med Haitian vad gäller förtroende, tillgänglighet och service?

Nowak: "Jag uppskattar särskilt sättet vi interagerar på och denna unika blandning av förtrogenhet och professionellt allvar. När jag är i Ebermannsdorf, till exempel, känner jag denna soliga, kinesiska atmosfär, som bildar en imponerande symbios med det gedigna, bayerska allvaret och pålitligheten.”

Herf: ”Det som särskilt imponerar på mig i vårt samarbete är den energi och kraften som läggs ner med alla nya projekt, som b.la  nya produktionsanläggningen i Serbien, vilken förverkligas på så kort tid. Denna dynamiska kinesiska energi, i kombination med effektiv implementering, är anmärkningsvärd.”

Ganzer: ”Haitian och MöllerGroup – detta har varit ett intensivt partnerskap under många år, baserat på ömsesidigt förtroende och konstruktiv kritik. Service och tillgänglighet måste förstås vara rätt. Men förutom det är båda också involverade i utvecklingsprocessen för varandra. I vissa fall är Haitian involverad i ett mycket tidigt skede och kan designa maskinen på ett skräddarsytt sätt, och omvänt har MöllerGroup många krav eller förslag, av vilka några redan har införlivats i vår serie.”

Nowak: ”Jag tror att det också är en nyckelaspekt. När du arbetar med Haitian har du en stark partner vid din sida. Detta partnerskap bygger på ömsesidigt förtroende och effektivitet. Både empati och kritik har sin plats i etablerade partnerskap, och det är bra.”


Den perfekta övergången till hållbarhet. Energieffektivitet är utan tvekan en avgörande faktor för ditt företag. Det skulle vara intressant att veta vilka åtgärder ni har infört de senaste åren, särskilt under de senaste två till tre åren. Hur starkt är ditt fokus på energieffektivitet?

Nowak: "Som ett plastbearbetningsföretag är vi i hjärtat av ”kolanvändningen”, särskilt med våra stora volymer och de material vi använder. Vi är medvetna om detta ansvar och vi är engagerade i det. Det gäller i synnerhet fordonssektorn, där premiumvarumärken sätter ambitiösa hållbarhetsmål som vi integrerat i vår företagsstrategi i ett tidigt skede.”

Herf: ”När vi köper energi och använder oss av solenergi system lägger vi stor vikt vid att energieffektivitet och CO2-reduktion är en del av vår upphandlingsstrategi. Detta gäller både den direkta energiförbrukningen för våra kapitalvaror och formsprutningsmaskiner samt vårt engagemang för CO2-neutralitet. Vår inköpsstrategi driver dessa frågor framåt. Vi har en kommitté som samlar olika perspektiv som inköp, ingenjörskonst, projektledning och riskhantering. En viktig aspekt av detta är att analysera i detalj hur den faktiska energiförbrukningen och CO2-fotavtrycket ser ut.”

Nowak: "Vi har ett eget systerbolag, Möller Real Estate, som tar hand om energihushållning och energieffektivisering av byggnaderna."

När det gäller återvinning: har Ni en specifik kvot för användningen av återvinningsprodukter i er produktion?

Nowak: ”Vi arbetar med två tillvägagångssätt: att minska användningen av material i produktionen och öka inköpen av återvinningsmaterial. Vi måste dock följa specifikationerna från våra kunder, som ofta efterfrågar originalmaterial. Vi strävar efter att ha våra egna återvinningsprocesser, men är också begränsade av kundspecifikationer. Frågan är om kunderna borde vara mer öppna för återvinning. Vi arbetar nära stora kemiföretag och diskuterar hur återvinningsprodukter kan erbjudas till ett överkomligt pris utan att kompromissa med kvaliteten.”

 

MöllerGroup GmbH agerar som ett holdingbolag och den operativa verksamheten omfattar affärsområdena MöllerWerke GmbH, MöllerFlex GmbH och MöllerTech International GmbH, som vart och ett är framgångsrikt med olika specifik inriktning, från mjuka polymercompounds  till tekniska konstruktionsdetaljer.

 

Företaget som grundades 1730 finns för närvarande på 15 platser (Tyskland, Storbritannien, Rumänien, USA, Kina) med tio produktionsanläggningar och sysselsätter ca. 2100 personer över hela världen. Under räkenskapsåret 2022 omsatte koncernen cirka 300 miljoner euro, varav cirka 70 procent inom fordonssektorn.

 

Länk: www.moellergroup.com